måndag 17 september 2012

Äckliga löss

Varje år går det några larm om löss i förskolor och skolor, och varje gång får jag klåda i hårbotten. En regel utan undantag. Detta larm tog mig hårdare än andra och jag vet inte varför. Jag har både låtit maken och grannen kolla mig. Jag kollar sonen noga varje kväll och en snabbis i nacken på morgnarna. Om jag inte jobbar vill säga, då tar maken över.

Jag önskar att alla föräldrar kollade barnen varje dag så att dessa lössattacker skulle bli kortlivade. Jag hörde om en ensamstående förälder med ett rikligt antal barn som inte hade råd att avlusa barnen så lössen gick runt, runt, runt. Mitt hjärta blöder. Går inte skolan in och hjälper med medel då? Jag kan köpa ut det om det är så.

Jag och grannen konstaterade att neighborhood watch har en annan innebörd i våra hoods än i övriga världen. Våga vägra löss.













 Note to self: Tagga ner. Löss dödar inte. Dom är äckliga men dödar inte.

4 kommentarer:

  1. Nya rön hävdar att kamning allena är bästa boten. Resistens mot medlen blir allt vanligare... Omständligt och TRIST, men billigt (typ gratis). No excuses left hälsar surHaggan.

    SvaraRadera
  2. Hörru surhaggan, men äggen då? Sitter inte dom fast på stråna? Lossnar dom också om man bara kammar?

    SvaraRadera
  3. Japp, det är just kamningen som eliminerar äggen. det är därför man ska kamma så extremt nogrannt. melen dödar bara den levande lusen... så kamma, kamma, kamma, kamma varje dag i tre veckors tid. visst skitjobbigt o smärtsamt om det är långt här vi snackar om, men det är bästa botmedlet...

    Lycka till.... ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym! Som tur är har sexåringen kort hår så det går fort att kolla igenom honom. Jag försöker tänka logisk, om han inte har bör inte jag heller ha. Med andra ord bör jag kunna sluta tänka på löss 24/7. Det räcker att kolla honom en gång per dag. Fröken på skolan sa att hon inte hört något om löss på ett tag... Thank God!

      Radera