torsdag 6 september 2012

Har du en rosa själ?

Sexåringen älskar rosa och lila. Han är hårt drabbad av det vackra i världen och det vackraste han vet är rosa, lila, bling och ännu mera bling. Han älskar att stå och pilla på mina smycken och blev överlycklig när han fick ett strasshalsband till julklapp. Han älskar ju också radiostyrda bilar, beyblade, bakugan, skateboarden och andra så kallade killsaker.

Vad jag dock reagerar över är omvärldens bemötande. Han har en rosa lurvjacka och så fort han tar på sig den titulerar de flesta honom (som inte känner honom så klart) för HON. När vi handlar på affären, träffar gamla bekanta som inte hunnit med på barnaskaffandet osv. “-Vad heter HON?” “-Vad söt HON är!” “-Hur gammal är HON?”. Har vi inte kommit längre än så? Är det bara är tjejer som kan bära rosa? Som kan älska rosa? Han är korthårig (typisk killfrisyr?) och har för övrigt ganska grabbiga kläder på sig men det är den där rosa jackan som förvillar.

Idag var vi på stan och handlade skor. Expediten undrade om vi ville ha hjälp och jag sa att vi var ute efter ett par skor och nickade mot sonen. Hon visade oss till tjejhyllorna och jag sa att små klackisar passar dåligt till en kille som nöter skor på löpande band. Det skulle vara gympadojjor lämpade för skateboard och våldsamma cykelaktiviteter (läs; dra fötterna i backen vid hög fart). Hon kollade några extra gånger på honom innan hon visade oss rätt. Lurad av en (för dagen lila) jacka?

Jag hoppas verkligen att han får ha kvar sin rosa själ tills han själv väljer att släppa den. Han kanske släpper den i morgon, kanske aldrig. Jag hoppas att han alltid kan bära sina blingiga halsband och inte bry sig i dom som berättar att pojkar inte kan bära sådana (dom finns det tyvärr gott om). Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar