söndag 7 oktober 2012

Detta besvärliga badande

Kan vi fundera på det här med att bada badkar? Det är ju eländigt jobbigt. Skönt i teorin men ytterst besvärligt i praktiken.

Tillhör du dom som fyller upp ett varmt bad med soft musik i bakgrunden? Häller i lite ljuva badoljor? Tänder lite ljus? Har en kopp thé eller ett glas vin på badkarskanten? Det är i alla fall så jag vill ha det.

I praktiken måste jag först tömma badkaret på leksaker och skrubba upp det efter att någon (?) spolat av sandiga galonisar där. När jag väl fyller det med varmvatten lider jag alltid helvetets alla kval då jag är dödålig på att få till rätt temperatur. Medan det spolar springer jag upp till övervåningen för att först duscha, för VEM vill ligga och jäsa i lortigt vatten? Väl nyduschad och redo för att sjunka ner i badkaret på nedervåningen inser jag ALLTID att det är för varmt. När jag väl lyckats få ner min lekamen under vattenytan håller jag på att pissa ner mig trots att jag INTE var pissnödig innan. Efter att ha blött ner hela badrummet och tömt kissblåsan bränner inte vattnet lika mycket andra gången jag hoppar i. Nu gäller det bara att slappna av.

Efter ca 50 sekunder blir jag lite rastlös men tvingar mig själv att tycka att det är skönt. Efter två-tre minuter vill jag bara upp. Efter fem minuter kapitulerar jag och drar upp proppen.

Som sagt, det är skönare i teorin. Hade en vision om att jag behövde ett bad i afton då jag är trött, frusen och ledbruten men jag skiter i badandet. Länge leve duschen.

3 kommentarer:

  1. Duscha före bad...
    Hur tänkte du där?
    FEL!
    Jag har avnjutit ett av mina absolut bästa bad i precis det badkaret du pratar om. Kanske var det allt jag fick "till" som gjorde tricket? Minns dofter, the (!), musik och lugn o ro. Omtanke med andra ord!
    Ditt badrum (eller hem) borde upphöjas till nåt SPA-aktigt i kombo med yoga/själsligt terapitempel typ. Jag köper årskort. For life!

    SvaraRadera
  2. Blir alltid frusen på kvällen men har upptäckt att om jag diskar för hand så blir både händerna och resten skönt uppvärmda innan det är dags att krypa ner under täcket.
    (Insåg just hur gräsligt käckt allt det där lät så jag vill bara lägga till att det är i stort sett det ENDA husmorshusliga jag gör.)
    (Lovar.)

    SvaraRadera
  3. Så att baka paj(er) räknas alltså inte som husmorshusligt...?

    SvaraRadera