söndag 11 november 2012

Ekomomiska förhandlingar och lemuren

Det här med att lära sexåringen pengars värde och jobba för det lilla extra? Gud så jobbigt. Gnäll. Gnäll. Gnäll. Han har siktet på en lemur (gosedjur) som kostar 349 kr och tänker minsann inte vänta till julafton. Problemet är att han bara har 140 kr. Till och med jag som är värdelös på matematik förstår att det inte funkar. Hur ska han då göra?

Han kom själv på idén att hjälpa till hemma och på så sätt tjäna pengar. Och nu börjar problemen. Ska man få något för att man bäddar sängen? Det anser jag att man ska göra oavsett, att det ingår i vardagen. Ok, gå ut med hundflickorna? Ja, katching, en liten slant. Städa rummet? Näääääää. Ska göras oavsett. Förhandlingarna är benhårda och vi alla ger och tar.

Att mata lillasyster skulle tydligen ge utdelning (enl maken) och gissa om barnen tyckte att det var döroligt. Jag fann det överjävligt besvärligt då det resulterade i att jag stod på alla fyra och skurade. Tycker att maken kan ge MIG en slant för det.

Det är ett oförtröttligt arbete och jag undrar NÄR polletten ska falla ner, NÄR han ska förstå pengars värde. Att tvätta händerna efter ett toalettbesök är INTE värt 50 kr. Och man kan inte få allt man pekar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar