torsdag 27 december 2012

Negerbollen och det sunda förnuftet

I kväll tänkte jag att vi skulle ägna negerbollen en liten tanke. Satte du kvällsfikat i halsen? Fick du hicka? Reagerade du alls över den inledande meningen? Nä, det heter inte negerboll, det heter chokladboll. Är jag PK (politiskt korrekt) om jag anser det? Yeeeey, jag älskar att vara PK!

Då och då kan man hitta stormar i små vattenglas (glasen hittar man ofta på F.B) där några drar med sig massor och hävdar rätten att få kalla chokladbollar för negerbollar. För det hette det när vi växte upp. Gilla läget liksom. Var det rätt då, så är det per automatik rätt nu. Och ungefär här i resonemanget blir jag bara SÅ trött. Det är faktiskt döenkelt att säga chokladboll. Prova! Choooklaaaadbooooll.

Jag tror helt enkelt att kreti och pleti (negerbolls-sägarna) inte tänkt igenom detta alls. Jag vill inte påstå att de är korkade, bara lite otänkta. Om man inser att någon (ganska många?) tar illa upp av det hela är det ganska enkelt att ändra riktning, för det kan ju omöjligt finnas prestige i vad en liten kladdig godsak ska heta. Ska prestigen gå före sunt förnuft?

Hur som så gillar jag att vara PK. Uttrycket används ofta i negativa sammanhang men jag PK:ar vidare. Länge leve chokladbollen!

2 kommentarer: