torsdag 20 december 2012

Stridsberedskap och en stilla lunk

Sitter vid köksbordet med en kaffekopp och tittar ut på de fallande snöflingorna. Jag är ledig. Jag ska vara ledig hela julen. Vad hände? Jag har jobbet kvar i kroppen och är liksom stridsberedd. Beredd att kasta mig iväg. När jag vaknade tänkte jag reflexmässigt på var nycklarna var, vilken jacka jag skulle ta, att jag skulle komma ihåg att ta med mig duschkräm upp till duschen, vilka patienter som ligger inne, om jag hade ett ombyte i klädskåpet, om mina stödstrumpor var tvättade, om jag hade biljett till motorvärmare, om jag hade en matback i kylen och så vidare... Jag var redo. Jag ÄR redo.

Nu behöver ledigheten finna sig en plats i kroppen och i mitt medvetande. Jag behöver falla in i lunken. In i den stilla lunken där stressen inte bor. Vi säger så.


1 kommentar: